dimecres, 16 d’abril del 2014

Laberint 2.0



Aquesta entrada forma part d’un laberint virtual, creat per en Manel Hernández Cabezo.


De cop i volta, Teseu se’n va adonar que al terra d’una de les bifurcacions del laberint 2.0 hi havia com uns estranys dibuixos de color blanc que li recordaven un joc d’infantesa… era la xarranca, o millor dit, la xancla, perquè Teseu, anys enrere, havia fet una incursió al Baix Camp per lluitar contra el diabló de l’avellana  i en aquelles contrades a la xarranca li deien i a ell li agradava. Va quedar meravellat amb aquella troballa i no se’n va poder estar, malgrat el dramatisme de la situació, d’agafar una pedra i començar a saltar a pota coixa, avançant i retrocedint, fins arribar a la casella número nou que  estava enllaçada al cabdell d’hipervincles i que Teseu no va dubtar a clicar.
Sobtadament un remolí de vent i aigua el va embolcallar i, sense sortir del laberint, el va traslladar a una altra època... a un altre temps.
-          - Això és el caos!  va exclamar Teseu mig estabornit mentre sentia una veu profunda que el saludava:
-          - Buenos días che, como anduvisteis vos por acá?
Teseu, no en tenia cap dubte, aquella veu que li parlava en argentí no podia ser ningú més que Zeus.... ohhh, el gran Zeus, va pensar.
-    Permitidme que me presente. Mi nombre es Julio Cortázar, argentino afincado en París y amante de los laberintos.  Vos ahora mismo estáis en el laberinto, pero en el año 1963 y yo soy el inventor del hipertexto, aunque, de momento de manera analógica.  Yo se que por ahí anda otro boludo, un tal Ted Nelson,  que también habla del hipertexto, pero la esencia está en Rayuela.  Vos conocéis  Rayuela, mi novela?

-    Hipertext analògic?  va pensar Teseu mentre mig somreia al personatge,  quina paradoxa. I aquest Nelson... no serà un descendent de Dèdal? Rayuela, això no és el joc de la xancla?

Efectivament, Julio Cortázar amb la seva novel·la Rayuela planteja una nova forma de lectura que trenca tots els esquemes de la lectura lineal.  Cortázar convida al lector a un joc  que li ofereix diferents opcions de lectura fet que el situa al mateix nivell que l’autor, li fa prendre un paper actiu i l’involucra en l’obra. En la seva novel·la, de manera aleatòria, pots tirar endavant o endarrere, saltar-te capítols i així construir històries diferents.  És un caos ordenat...

-     Ara ho entenc, va sospirar Teseu, la xancla, el laberint, l’hipertext... tot està enllaçat! És un plaer haver-lo conegut, senyor Cortázar, ara no tinc temps perquè persegueixo un minotaure, però si tornem a coincidir a la xarxa, m’agradaria que m’expliqués més coses sobre Rayuela.

-        Viste pive, va contestar Cortázar, no lo dudéis. Yo ahora  voy a hacer una búsqueda en la red porqué hace tiempo que no se de Lionel Andrés   - últimamente en la cancha está como ausente - ni de Francisco, la esperanza blanca. A ellos también les gusta jugar a la Rayuela... adelante, atrás, transgrediendo, influyendo sutilmente, vos ya sabéis.  

-  Tot un conjunt d’esdeveniments aparentment aleatoris dins d’un laberint, pensava Teseu. Definitivament allò era el caos i algú n’hauria de fer una teoria.
Però ara, després d’aquest respir, es tractava de continuar, perquè no en va, seguia dins del laberint 2.0 intuint l’alè del minotaure. Havia de prendre decisions, de clicar, però cap a on? Tard o d’hora s’hauria d’enfrontar al minotaure, era el seu deure.

Teseu estava atrapat al laberint i a l’hipertext o és que, realment, l’hipertext era ell?  I l’Ariadna?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada